Δρ. Γεωργιάδου Ζωή, Δρ. Μοίρα Μαρία, Δρ. Λουκία Μάρθα, Αγγελή Ηώ, Δρ. Κερτεμελίδου Παρασκευή, Κλωνιζάκης Αριστείδης, Δρ. Όλγα Βενετσιάνου, Δρ Kυβέλου-Χιωτίνη Στέλλα Σοφία
Συντονισμός μαθήματος: Δρ. Γεωργιάδου Ζωή, Δρ. Μοίρα Μαρία, Δρ. Λουκία Μάρθα.
Περίληψη
Ο «κοινωνικός σχεδιασμός» ή διαφορετικά ο «κοινωνικά χρήσιμος σχεδιασμός» είναι η σχεδιαστική διαδικασία που εκτυλίσσεται με τη συνειδητή επιλογή του ρόλου και της ευθύνης του σχεδιαστή για να επιφέρει κοινωνικές αλλαγές Το περιεχόμενο του μαθήματος αφορά στη διερεύνηση μιας σύγχρονης αρχιτεκτονικής θεωρίας και πράξης με επίκεντρο τον άνθρωπο η οποία εστιάζει στην αναζήτηση της πολυσυλλεκτικής εμπειρίας του κατοικημένου χώρου (δημόσιου ή ιδιωτικού) και στην επαναπροσέγγιση των λειτουργιών, των χρήσεων και των πρακτικών που υποδέχεται, με όρους κοινωνικής διαπραγμάτευσης, πολιτισμικής και ιστορικής ταυτότητας.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα στοχεύει να εξετάσει τον εσωτερικό χώρο ως παράγωγο αλλά και ως παράγοντα ταυτότητας για τα άτομα ή τις κοινωνικές ομάδες που τον χρησιμοποιούν, τον προσεταιρίζονται, ή τον ιδιοποιούνται. Σε αυτό το πλαίσιο ο σχεδιασμός του αρχιτεκτονικού και ιδιαίτερα του εσωτερικού χώρου θα εξεταστεί ως απόρροια επιλογών που γίνονται και αφορούν ιδέες και συμμετοχικές δραστηριότητες προσανατολισμένες στην έρευνα, τη μελέτη και την υλοποίηση αλλαγών σε συλλογικό και κοινωνικό επίπεδο, παρά σε σχέση με εμπορικούς στόχους. Έτσι το φύλο, το πολιτισμικό και κοινωνικό υπόβαθρο, η διαφορετικότητα, η πολυπολιτισμικότητα, οι θεσμοί και οι ιεραρχήσεις, τα συλλογικά αφηγήματα, κ.λπ. αποτελούν σημεία αναφοράς και μελέτης στην σχεδιαστική διαδικασία.
Σε αυτήν την αντίληψη οι φοιτητές/φοιτήτριες εισάγονται σε μία γκάμα εδραιωμένων μεθοδολογικών προσεγγίσεων και θεωριών για τον σχεδιασμό τις οποίες θα προσεγγίσουν με τη διεξαγωγή σύντομων workshops, διαλέξεων και παρουσιάσεων. Ο στόχος είναι να δημιουργήσουν και να εφαρμόσουν μια νέα σχεδιαστική πράξη μέσα από θεωρητικές και καθιερωμένες διεργασίες, στο τελικό τους project εστιασμένοι/ες σε μία συγκεκριμένη αδύναμη, σε κρίση ή μοναδική κοινωνική ομάδα ή συνθήκη.
Το μάθημα εισάγει τους μεταπτυχιακούς φοιτητές/ φοιτήτριες σε σχεδιαστικές εφαρμογές προσανατολισμένες προς το περιεχόμενο του κοινωνικού σχεδιασμού ως επιστημονικής, ερευνητικής περιοχής. Στο πλαίσιο του κοινωνικού σχεδιασμού η δυναμική της σχεδιαστικής διαδικασίας αναπτύσσεται διεπιστημονικά, με επίγνωση κοινωνικών αρχών και πολιτικών, εξελίσσεται στη βάση κριτηρίων όπως ο σκοπός, η μεθοδολογία, οι κοινωνικές αξίες, ο τόπος, η καινοτομία και η κλίμακα των αποτελεσμάτων που προκύπτουν, και στοχεύει στην επίλυση προβλημάτων και τη βελτίωση της ποιότητας της ανθρώπινης ζωής.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια:
Θα αναγνωρίζει και θα προσδιορίζει σύνθετα κοινωνικά και φυσικά ζητήματα στη σχεδιαστική διαδικασία.
Θα είναι σε θέση να αναλύει και να εντάσσει διαλεκτικά τον σχεδιασμό του σε κοινωνικές, οικονομικές, πολιτικές, περιβαλλοντικές και ουτοπικές συνθήκες.
Θα κατανοεί σχεδιαστικά ζητήματα μέσω διεπιστημονικών προσεγγίσεων.
Θα αναπτύσσει τη δημιουργική του/της σκέψη στον σχεδιασμό.
Θα είναι σε θέση να κατανοεί και να εφαρμόζει σχεδιαστικές πρακτικές για την επίλυση σχεδιαστικών προβλημάτων και την συνακόλουθη παραγωγή νέων σχεδιαστικών εργαλείων.
Θα είναι σε θέση να υποστηρίζει συνθήκες όπως η πολυπολιτισμικότητα και η διαφορετικότητα στον σχεδιασμό του.
Θα είναι σε θέση να κατανοεί και να εφαρμόζει τον κοινωνικό σχεδιασμό ως συμμετοχική και πειραματική πρακτική στον ανθρωποκεντρικό σχεδιασμό.